dr hab. Waldemar Sutryk

dr hab. Waldemar Sutryk. Foto Joanna Miklaszewska

Waldemar Sutryk - dyrygent, kompozytor, chórmistrz, pedagog, organista.

Absolwent Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyrygentura chóralna - dyplom 1987). Na Wydziale Dyrygentury Symfonicznej, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu studiował dyrygenturę symfoniczną u prof. Marka Pijarowskiego i prof. Radomira Reszkego (dyplom 1994) oraz kompozycję w klasie prof. Jana A. Wichrowskiego (dyplom 1997).

Od roku 1991 do 2007 pracownik dydaktyczny Akademii Muzycznej w Poznaniu Filia w Szczecinie, a obecnie Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykładał lub wykłada następujące przedmioty: dyrygentura, czytanie partytur, czytanie partytur z literaturą specjalistyczną, harmonia, instrumentacja, kompozycja, aranżacja, kształcenie słuchu, seminarium pracy licencjackiej i magisterskiej, emisja głosu w kształceniu nauczycielskim, muzyka w technologii multimedialnej, metodyka prowadzenia zespołów oraz chór. Od listopada 2008 r. prowadzi Dyrygenckie Koło Naukowe przy Instytucie Muzyki.

Współpracował z wieloma chórami oraz filharmoniami w Polsce i za granicą (także z Zespołem Pieśni i Tańca "Śląsk"). Przygotowywał chóry dla takich dyrygentów, jak m.in. Gary Bertini, Gabriel Chmura, Czesław Grabowski, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Tadeusz Strugała, Antoni Wit i Tadeusz Wojciechowski. Dyrygował w Polsce, Niemczech, Francji, Hiszpanii i na Białorusi.

W latach 2004-2009 Kierownik Artystyczny i Dyrygent Chóru Filharmonii Śląskiej. Od roku 2011 do 2015 był kierownikiem i dyrygentem Chóru Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie też założył i prowadził Chór Dziecięcy, otrzymując w 2013 roku Nadzwyczajną Złotą Maskę. Jest założycielem i dyrygentem Chóru Dziecięcego Miasta Łodzi. W swej karierze przygotowywał lub dyrygował największe dzieła muzyki wokalno-instrumentalnej (były to m.in. Pasje, Magnificat oraz Wielka Msza h-moll J.S. Bacha, MesjaszSamson G.F. Händla, EliaszLobgesang F. Mendelssohna-Bartholdy'ego, Stworzenie świata oraz Stabat Mater J. Haydna, Requiem, Msza C-durc-moll oraz Vesperæ solennes de confessore W.A. Mozarta, IX Symfonia oraz Missa Solemnis L. van Beethovena, Messa da Requiem G. Verdiego, Ein deutsches RequiemPieśń przeznaczenia J. Brahmsa Tańce połowieckie A. Borodina, Stabat MaterMała msza uroczysta G. Rossiniego, Te Deum H. Berlioza, Messa di Gloria G. Pucciniego, Stabat MaterGloria F. Poulenca, II i III  Symfonia G. Mahlera, Medéa L. Cherubiniego, Dzwony S. Rachmaninowa, Symfonia Psalmów I. Strawińskiego, HarnasieStabat Mater K. Szymanowskiego, Carmina Burana C. Orffa, Misa Criolla A. Ramireza, Siedem bram JerozolimyVIII Symfonia K. Pendereckiego, Beatus vir, Ad MatremTotus Tuus H.M. Góreckiego, Angelus Domini, Victoria, Exodus, Magnificat, V Symfonia "Adwentowa" oraz Symfonia "De motu" W. Kilara, III Symfonia K. Meyera, Te Deum J. Świdra, II Symfonia K. Dębskiego, Requiem A. Lloyda Webbera, muzyka H. Shore'a do filmu Władca pierścieni, Requiem dla Ziemi Paco Penñi, a także opery, operetki i musicale: Carmen G. Bizeta, Błękitny zamek R. Czubatego, Łucja z LammermooruMaria Stuarda G. Donizettiego, Hrabina MaricaKsiężniczka czardasza E. Kalmana, My Fair Lady F. Loewego, Cyganeria, Madama ButterflyTosca G. Pucciniego, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, Holender Tułacz R. Wagnera, Czarodziejski flet oraz Cosi fan tutte W.A. Mozarta, Aida, Nabucco, TraviataTrubadur G. Verdiego, Straszny dwór S. Moniuszki i Baron cygański J. Straussa). Wielokrotnie były to prawykonania dzieł polskich i zagranicznych. Brał też udział w festiwalach w Polsce i za granicą oraz dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m.in. z udziałem Chóru Filharmonii Śląskiej i Chórem Akademickim Politechniki Szczecińskiej.

Uprawia także dziedzinę kompozycji i aranżacji, zarówno muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, jak i rozrywkowej, zaś utwory W. Sutryka były wykonywane w Polsce, Niemczech, Belgii, Holandii i USA. Przez 26 lat (od 14 roku życia) był organistą w kościołach Lublina, Szczecina oraz gorzowskiej katedrze i rodzinnym Torzymiu na Ziemi Lubuskiej. Jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej w dziedzinie dyrygentury.

Zainteresowania W. Sutryka to również fotografia, architektura (szczególnie gotyk i secesja), sporty samochodowe, językowe korekty oraz koty i scrabble.

Fot. K. Lisiak Fot. E. Sutryk Fot. E. Sutryk


Wybrane nagrania płytowe


Zapomniane i nowe utwory na klarnet kompozytorów szczecińskich XIX, XX i XXI wieku W. Sutryk - Sonata klarnetowa F-dur (1995) Agnus Dei - Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach pod dyrekcją Waldemara Sutryka W. Kilar - Magnificat, Victoria


Kontakt

E-mail: Instytut Muzyki Uniwersytetu Śląskiego

E-mail: prezszcz@mikroplan.com.pl

Telefon: +48338546117 (Sekretariat Instytutu Muzyki Uniwersytetu Śląskiego)

WWW: Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego

© PC